Někdy je nejlepším řešením firmu prodat. Ale jak?

Jaroslav byl typický porevoluční podnikatel. V 57 letech už ho aktivní podnikání tolik netěšilo, rozjetá firma větší manažerské zásahy nepotřebovala a vrhat se do něčeho nového se mu nechtělo.

Došel k názoru, že celá rodina už je dostatečně zajištěna a že má po letech tvrdé práce nárok na oddech. Jediná dcera ovšem nejevila o obor, v němž podnikal, žádný zájem, naopak měla slušně rozjetou vlastní firmu ve zcela jiné oblasti.

Jako nejracionálnější východisko se tedy jevil prodej firmy. Jako správný a úspěšný podnikatel Jaroslav myslel na rizika, a proto důsledně zvažoval, komu, jak a za kolik, aniž by při prodeji svého vymazleného „dítěte“ udělal chybu. Byl proto rád, když mu přátelé, s nimiž trávil víkend na horách, na základě vlastní zkušenosti poradili společnost Meriglobe.

Často nemá podnikatel nástupce a firmu je tak vhodné prodat v dobré kondici. Meriglobe je pak vhodným prostředníkem prodeje.

„Oni to zvládnou. Ať už je tvoje firma v jakémkoli stavu, najdou vhodného investora, a umí to fakt rychle. Jen buď co nejvíc otevřený. Nemá cenu si něco vymýšlet. Hodně podnikatelů má tendence svoje čísla upravovat k lepším, ale má-li proběhnout úspěšný obchod, je potřeba si na nic nehrát,“ doporučili mu naši letití spokojení klienti zcela popravdě.

Jaroslav si domluvil schůzku v naší kanceláři, a při příchodu přece jen vypadal poměrně nejistě.

„Za jak dlouho jste schopni mi sehnat kupce?“ zněla jedna z jeho prvních otázek.

„To je individuální. U nemocné firmy zpravidla obratem, ale u zdravé, jakou by podle informací, které jste nám sdělil, měla ta vaše být, to může trvat několik měsíců i roky. Bude záležet na skutečném stavu i oboru působnosti vaší společnosti,“ informoval jej náš klientský pracovník Aleš.

„Já bych ale zatím nechtěl sdělovat moc podrobností. V mém oboru totiž může být velkou nevýhodou, pokud se příliš brzy roznese, že firma je na prodej. Mohlo by ji to poškodit a snížit její cenu. Netuším, co mě budou stát vaše služby, ale rád bych si z prodeje své společnosti odnesl 30 milionů,“ prohlásil Jaroslav sebevědomě.

Aleše jeho nedočkavost ani přesvědčení o výsledné částce nepřekvapily. Za léta zkušeností v poradenství s podnikateli ovšem dobře věděl, že se počáteční představy klientů od zjištěné reality často významně odlišují, bez ohledu na to, zda vlastní stomilionový majetek nebo stejně vysoké dluhy.

„Než se budeme do čehokoli pouštět, navrhuji uzavřít Dohodu o mlčenlivosti,“ pustil se Aleš do standardních kroků. Oboustranná důvěra je základní stavební kámen úspěšného obchodu. Cokoliv následně firma Meriglobe udělá, bude ve prospěch klienta, aby tak chránila jeho zájmy, a on s tím musí být srozuměn.

„Rozumíme vašim argumentům, ale potřebujeme co nejotevřeněji prověřit skutečnost. Pro váš klid a jistotu, že se nemusíte bát nám cokoliv svěřit a že tyto informace nezneužijeme u konkurence, bude lepší NDA podepsat.“

Díky podpisu Dohody o mlčenlivosti se nemusíte obávat nežádoucího vyzrazení informací. Na to vám dáme svou ruku.

I tak se ovšem Jaroslav zdráhal prozradit bližší informace o oboru své firmy, natož ji jmenovat. „Nemůžete mi nabídku udělat no-name?“

„Umíme tak udělat přibližnou vstupní analýzu a zhruba firmu ohodnotit,“ připustil Aleš. „Někteří investoři se ovšem zajímají pouze o synergie v konkrétních oborech, a pokud jim ho neprozradíme, snižujete svou šanci na získání toho nejlepšího. Jak pro vás můžeme dělat to nejlepší, aniž byste nám důvěřoval? Pro váš klid se ale můžeme domluvit, že budeme jednotlivé informace zveřejňovat dle potřeby postupně.“

Stejně jako naprostá většina ostatních podnikatelů, i Jaroslav se nakonec rozhodl nám identitu své společnosti prozradit a provedení řádné detailní analýzy tak nic nebránilo. Měl jedno velké štěstí, a sice pečlivou účetní.

„To je pro firmu vůbec to nejdůležitější,“ pochválil Aleš, když do analýzy zanášel stav zásob a výrobků. Překvapivě nebyly zprávy od účetní nijak zásadně zkreslené, snad až na příliš nízký znalecký posudek nemovitostí. „Předpokládám, že jste se nedávno rozvedl,“ zkušeně odhadl klientský poradce.

Na Jaroslava tím zřejmě zapůsobil, protože od té chvíle byly veškeré bariéry prolomeny. „Za kolik ji tedy zvládnete prodat?“

Skvělá účetní a nezkreslené výsledky jsou základem úspěšného prodeje firmy. Otevřenost je zcela na místě.

„Obecně platí, že od aktiv odečteme pasiva a přidáme několikanásobek čistého ročního zisku podle oboru,“ předložil mu Aleš obvyklý postup. „To se může významně lišit: u restaurace stačí dvojnásobek, naproti tomu u zajeté fabriky s nemovitostmi a letitou historií je třeba počítat až se sedminásobkem. Vzhledem k tomu, co o vaší společnosti vím, bavíme se o pětinásobku. Finální cena by tedy neměla být nijak daleko od vaší původní představy, což zdaleka není standardem.“

Majitelé, zejména zadlužených firem, bývají často překvapeni tím, že za jejich prodej ve výsledku nedostanou částku, jakou si představovali. V Jaroslavově případě ovšem došlo pouze k lehkým korekcím a během několika měsíců jsme sehnali kupce za 27 milionů. Jeho firma byla ve velmi dobrém stavu, a protože neměl vhodného nástupce, byl její prodej v danou chvíli skutečně nejlepším řešením.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *